"It's a typical 4 euro item"


Münchens motsvarighet till Södermalm är kanske Ludwigsvorstadt-Isarvorstadt. Glockenbach är gaydistriktet med saunaklubbar (där män ibland står i bara handduk och svalkar sig utanför entrén) som gränsar till vårt distrikt Dreimühlenviertel. När jag googlade stavningen (jag kan inte tyska, och det plågar mig) hittade jag en blogg av en svensk tjej i München. Hon var redan för två år sen upprörd över förändringen av det här området:
Jag är oroad vad gäller min egna lilla oas i München. Glockenbach förvandlar sig långsamt till en skugga av det som en gång utmärkte området. Man märker det på gatan och det skrivs om det i alla tidningar: yuppie-invasion är på gång. Det alternativa och egna håller på att ätas upp av det faktum att Münchens schickeria som man kallar dem, de rika och kokainsnörvlande, med blå uppfälld skjortkrage och inställningen ”man kan köpa allt” har upptäckt Glockenbach.
Redan förra sommaren reagerade jag på mäniskorna man mötte på gatorna: Mammor med päls och dyraste barnvagnar sörplade kaffe på nyöppnade trendiga, caféer. Grabbar i porsche, med gelehår, bräkte i mobiltelefoner om sina fina jobb även på mitt stammhak Hey Luigi. Det öppnas nya caféer och coffee shops bredvid lika nya nagelsalonger, men alla är så där blanka, välpolerade och coola. Det öppnar inga små kneipen mer, dit man kan gå som man är och bara vara. Det intresserar nämligen inte Münchens elit. Jag läste i Süddeutsche i dag att man på snabbmatstället Curry på Fraunhoferstraße kan få tryffelmajonäs och champagne till sina pommes frites. Det är så att man kan spy.
Hallå? Det här är ju den bayerska versionen av det gentrifierade Södermalm! För ett par kvarter bort ligger Schmatz. Eller Schmutz, som jag brukar uttala det. Dit går man (eller åker skateboard eller cykel, vad som helst, men bil åker man inte) med en tygkasse nonchalant över axeln för att handla sin mat med gott samvete. Ungefär som hos Goodstore på Skånegatan. De senaste gångerna jag varit på Schmatz har jag blivit ganska irriterad. Det är dålig kvalitet på grönsakerna och det finns mer fryst än färskt kött. Det är ett praktexempel på ohållbar hållbarhet. När tanken om ekologisk mat blir rabiat. När grönsakerna fraktats över halva jordklotet för att de ska komma igenom Schmatz ekologiska nålsöga. 
Jag har inte sett några mammor (eller pappor för den delen) med päls i vår stadsdel. Vräkiga bilar finns det överallt i den här stan och är därmed inte speciellt utmärkande för den här stadsdelen. Det jag gillar bäst med de här kvarteren är caféerna, glassbarerna, närheten till floden (som är badbar men aplvattenkall), opretentiösa restauranger med mat av bra kvalitet och sist men inte minst - alla märkliga små antikaffärer. Det har blivit en lördagstradition att gå en runda till tre-fyra stammisställen. Det är han som säljer en massa gamla väskor och trälådor, antikvariatet med möbler (!) och så den där loppisen i källaren på en skola vars ägare som på frågan "vad kostar den här?" 9 gånger av 10 svarar "oh, it's a typical 4 euro item". Det var därifrån vi beställde köksbordet, som säkert kommer att synas under en och annan tallrik på foton framöver. Det var också där jag satt idag. Satt och försatt chansen att lära känna lite tyskar. Det ösregnade (vanligt förekommande fenomen sommartid) och jag satt i en dammig gammal soffa under ett partytält på den lummiga skolgården och väntade på att regnet skulle ge med sig. Till slut var vi ett helt litet sällskap som satt i den där soffgruppen. Väntade. Ingen sa något. Sen gick jag och köpte ett paraply.

Men det där med tryffelmajjo och champagne låter ju väldigt intressant, det måste jag tillstå. Imorgon undersöker jag om Curry finns kvar. 

Etiketter: , , , , , , ,